![](https://assets.website-files.com/64007198449d0d6eaf7bab7d/64007198449d0d3ef77bac35_Trailer.jpg)
Målgruppe
Målgruppe
Dagskolen på Bustrup er specialskole og dagbehandling
Skolen tilbyder undervisning/ dagbehandling for børn/ unge mellem 6 – 18 år.
Der gives i særlige tilfælde mulighed for undervisning og uddannelse udover det 18. år for unge med behov for særlig støtte, og i forbindelse med efterværn og uddannelsesforløb.
Dagskolen på Bustrup fungerer som skoletilbud / dagbehandlingstilbud for tre opholdssteder som ligger i nærheden af Bustrup. Derudover er det muligt for dagelever at indgå i skolens fællesskab.
Børn og unge med psykosociale/ socio-emotionelle udfordringer
Skolen optager elever med faglige såvel som psykosociale og socio-emotionelle problemer. I kraft af skolens undervisningsmetoder muliggøres et stort fagligt udbytte for alle elever.
Der tilbydes ene-undervisning for elever med behov herfor.
Skolen arbejder målrettet med at udvikle ressourcer og stærke sider den enkelte elev besidder, som et led i at styrke selvværd og selvtillid.
Mangfoldighed og rummelighed
Skolens elevgruppe er traditionelt meget international. Vi har mange erfaringer med at undervise unge med minoritetsbaggrund, og er i besiddelse af stor kulturforståelse.
Mangfoldighed og rummelighed kendetegner miljøet på skolen.
Har du brug for mere information?
Kontakt os og hør hvordan vi kan hjælpe jer videre.
![](https://assets.website-files.com/64007198449d0d6eaf7bab7d/64007198449d0d3ef77bac35_Trailer.jpg)
Årsplan for
skoleåret 2022/23
Problemstillinger, der kan være typiske for skolens elever
Dagskolen på Bustrup fungerer som skoletilbud / dagbehandlingstilbud for tre opholdssteder som ligger i nærheden af Bustrup. Mange af disse elever har ret udtalte psykosociale vanskeligeheder:
- De har været udsat for forstyrrelser i deres tidlige personlighedsmæssige udvikling pga. utilstrækkelig omsorg og deres basale behov har ikke været tilfredsstillet.
- De har en ulyst til at lære, skepsis over for omgivelserne, de regner ikke med voksne som nogen, man kan stole på og vil derfor være uafhængige af dem.
- De har oplevet utryghed og usikkerhed af vidt forskellige årsager og har været udsat for ustabile opvækstvilkår.
- De har på den baggrund haft for få positive erfaringer med pligter og opgaver og er blevet uansvarlige.
- De kan som følge deraf have stiftet bekendtskab med det kriminelle miljø, røget hash eller taget andre stoffer eller lignende som del af deres uansvarlighed.
- De har udviklet uhensigtsmæssige forsvarsmekanismer som aggression, tristhed, destruktion mm – de isolerer sig, de afviser at løse problemer og er angste for nye og uvante situationer.
- De har således en lang stribe af nederlag, en lav selvværdsfølelse og er ikke stolte over for noget som helst.
- De er oplevelsesfattige og tør ikke udtrykke ønsker om nutid og fremtid.
- De er opvokset i traumatiserede familier (fx flygtningefamilier) hvor forældrene qua deres traumer ikke har haft den fornødne forældreevne til at varetage deres børns tarv
Dagskolens målgrupper
Unge som er:
Omsorgssvigtede
Tilknytningsforstyrrede
Kriminalitetstruede
Traumatiserede
Unge som har:
ADHD el. lignende diagnoser
Psykosociale vanskeligheder
Selvskadende adfærd
Etnisk minoritetsbaggrund
ASF (Autismespektrumforstyrrelse)
LGBT+ identitet
Fokuspunkter i vores arbejde med udsatte unge
Vores arbejde med unge
med omsorgssvigt
- Struktur, overskuelighed og forudsigelighed i gennem skoledagen
- Opbygge tillidsfuld relationer til eleven. Læreren tager sig tid til at løse stort og småt
- Fokus på den unges ressourcer og talenter – de små sikre succeser
- Tydelige, empatiske lærere, som møder eleven med overskud, og som forstår, at eleven kan have svært ved at forstå det sociale samspil mellem mennesker.
- Holde særligt fokus på at ev. konflikter eleverne mellem bliver løst
- Mentaliserende tilgang for at forstå elevens reaktionsmønster
- Vidensdeling og supervision i medarbejdergruppen
- Tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere, fx den unges opholdssted eller plejefamilie, for at sikre en helhedsorienteret tilgang omkring den unge.
Vores arbejde med unge
med tilknytningsforstyrrelse
- Struktur, overskuelighed og forudsigelighed i gennem skoledagen
- Gode rutiner: én bestemt ting i én bestemt situation, ét bestemt sted på ét bestemt tidspunkt
- Ydre struktur og styring, med mange gentagelser, forplanter sig på sigt som internaliserede processer
- Fokus på elevens ressourcer og talenter – de små sikre successer
- Tydelige lærere, som møder eleverne med overskud, og som forstår, at eleven ikke nødvendigvis vil være i stand at danne en tæt relation
- Mentaliserende tilgang for at forstå den unges reaktionsmønster
- Vidensdeling og supervision i medarbejdergruppen
- Tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere, fx opholdssted / plejefamilie, for at sikre en helhedsorienteret tilgang omkring eleven.
Vores arbejde med unge
der er kriminalitetstruet
- Start på en frisk: Nyt miljø, mange aktiviteter, ny plan for uddannelse og personlig udvikling.
- Struktur, overskuelighed og forudsigelighed skoledagen i gennem
- Aktiviteter som passer hver enkelt ung, det må aldrig blive for kedeligt
- Fokus på fællesskab og gode venner
- Anerkendende, nærværende voksne, som tør at give modspil
- Mentaliserende tilgang for at forstå den unges reaktionsmønster
- Vidensdeling og supervision i medarbejdergruppen
- Tæt samarbejde med den unges bagland fx plejfamilie / opholdssted – styr på alle aftaler.Formålet er at sikre en helhedsorienteret tilgang omkring den unge.
![](https://assets.website-files.com/64007198449d0d6eaf7bab7d/64007198449d0d266f7babe3_Contact%20hero.jpg)